TEST DLA KL. III BADAJĄCY POZIOM WIADOMOŚCI Z DZIAŁU: „LAS I JEGO MIESZKAŃCY”
Opracowała:mgr Anita Sypniewska
CHARAKTERYSTYK A PROGRAMOWA:
·znajomość form osobowych czasownika, ·znajomość roślin poszczególnych warstw lasu, ·znajomość zasad zbierania grzybów, ·znajomość roli, jaką odgrywa dla lasu ściółka i próchnica, ·znajomość różnych sposobów odżywiania się zwierząt – łańcuch pokarmowy, ·znaczenie lasu dla ludzi i zwierząt, ·umiejętność rozwiązywania zadań tekstowych, ·umiejętność mierzenia i obliczania długości.
PLAN TESTU
MATERIAŁ NAUCZANIA/ POZIOM WYMAGAŃ/ LICZBA ZADAŃ 1. Określanie form osobowych czasownika./ Pp /2 2. Znajomość roślin lasu mieszanego./P/ 1 3. Znajomość zasad zbierania grzybów./P / 1 4. Składniki oraz rola ściółki i próchnicy w lesie. /P /1 5. Sposoby odżywiania się zwierząt – łańcuch pokarmowy /P /2 6. Znaczenie lasu dla ludzi i zwierząt. /P /1 7. Rozwiązywanie zadań tekstowych. /P /2 8. Mierzenie odcinków. / P i Pp /1
SCHEMAT PUNKTOWANIA
Nr zad./Wzór odpowiedzi/Liczbapunktów 1./Poprawne wypisanie z tekstu przynajmniej 6-ciu osobowych form czasownika: wybrała się, obserwowały, zbierały, znalazła, widzieli, przemknął, było, szukał, szybował, opowiedział, zrobiły./0 – 1 pkt. 2./Uczeń wybiera z tekstu jeden czasownik – 1pkt. Odmienia czasownik przez osoby w l. pojedynczej i mnogiej- za prawidłową odmianę w każdej z liczb otrzymuje po 1pkt./0 – 3 pkt. 3./Uczeń rozwiązuje na podstawie tekstu zadanie. Oblicza ilość grzybów znalezionych przez Ewę – 1pkt, przez Piotra – 1pkt oraz ilość znalezionych grzybów jadalnych – 1pkt./0 - 3 pkt. 4./Uczeń wymieni przynajmniej 3 zasady obowiązujące przy zbieraniu grzybów: sprawdzenie nazwy grzyba w atlasie grzybów, prawidłowe wycinanie grzyba, nie niszczenie grzybni, nie niszczenie grzybów trujących, przechowywanie grzybów w koszyku. Za każdą zasadę otrzymuje po 1pkt./0 - 3 pkt. 5./Uczeń wymieni 6 nazw drzew rosnących w lesie mieszanym. Za każdą nazwę otrzymuje 0.5pkt./0 – 3 pkt. 6./Uczeń obliczy zadanie na porównywanie różnicowe: 156 –28 =128 Wynik wykorzysta do obliczenia drugiej części zadania: 156 + 128 =284.Za zapisanie każdego działania otrzymuje po 1pkt, za poprawne obliczenie również po 1pkt./0 – 4 pkt. 7./Uczeń zmierzy podane odcinki – po 1pkt do polecenia. Obliczy ich łączną długość – za wypisanie 1pkt, za obliczenie 1pkt./0 – 4 pkt. 8./Uczeń wpisze do tabeli nazwy zwierząt, biorąc pod uwagę ich sposób odżywiania się. Roślinożerne: wiewiórka, sarna, łoś. Mięsożerne: kuna, jastrząb. Wszystkożerne: dzik. Za prawidłowe uzupełnienie każdej tabeli uczeń otrzymuje po 1pkt./0 - 3 pkt. 9./Uczeń napisze łańcuch pokarmowy składający się z przynajmniej 4 ogniw –1pkt./0 - 1 pkt. 10./Uczeń wymieni przynajmniej 3 składniki ściółki leśnej: obumarłe zwierzęta, owady, zeschnięte liście, gałązki, owoce – 1pkt. Uczeń napisze, jakie znaczenie ma próchnica: użyźnia glebę, daje składniki mineralne, niezbędne dla rozwoju innych roślin – 1pkt./0 - 2 pkt. 11./Uczeń napisze 3 zdania rozwinięte o znaczeniu lasu dla ludzi i zwierząt. Za każde prawidłowe zdanie otrzymuje po 1pkt./0 - 3 pkt.
SPRAWDZIAN INTEGRACYJNY KL. III
IMIĘ I NAZWISKO: .............................
Przeczytaj tekst.
Klasa 3 wybrała się do lasu mieszanego. Dzieci obserwowały roślinność oraz życie zwierząt. Dziewczynki zbierały żołędzie i szyszki. Ewa znalazła 28 borowików i 15 koźlarzy, a Piotr 35 kurek, 16 muchomorów i 10 purchawek. Chłopcy widzieli rudą wiewiórkę uciekającą przed kuną leśną. Między drzewami zagajnika przemknął łoś i dwie sarny. Z daleka widać było dzika, który szukał pożywienia wśród opadłych liści. Nad drzewami szybował piękny jastrząb. Pan leśniczy opowiedział wszystkim o roli ściółki i próchnicy. Ze znalezionych w lesie skarbów dzieci zrobiły w klasie wystawę.
1. Wypisz z tekstu formy osobowe czasownika. .............................................................................. .............................................................................. .............................................................................. ..............................................................................
2. Wybierz z tekstu jeden czasownik i odmień go przez osoby
3. Oblicz: ·Ile grzybów znalazła Ewa? ........................................................................ ·Ile grzybów znalazł Piotr? ....................................................................... ·Ile grzybów jadalnych znalazły dzieci? .....................................................................
4. O czym powinniśmy pamiętać podczas zbierania grzybów? .............................................................................. .............................................................................. .............................................................................. .............................................................................. .............................................................................. .............................................................................. .............................................................................. .......................................
5. Jakie drzewa mogły zobaczyć dzieci? Wymień 6 nazw. .............................................................................. .............................................................................. .......................................
6. W zagajniku rośnie 156 świerków i o 28 mniej młodych sosen. Ile sosen rośnie w zagajniku? Ile wszystkich drzew rośnie w zagajniku?
Obliczenia: ............................................................ ........................................................................ odp. 1: ................................................................
odp. 2: ................................................................
7. Oto kształt zagajnika narysowany w pomniejszeniu.
·Oblicz długość wschodniego boku zagajnika: ....................................................... ·Oblicz długość najdłuższego boku zagajnika: ........................................................ ·Oblicz długość całego zagajnika: ............................................................................
8. Wypisz z tekstu zwierzęta do odpowiedniej tabelki. ZWIERZĘTA ROŚLINOŻERNE ZWIERZĘTA MIĘSOŻERNE ZWIERZĘTA WSZYSTKOŻERNE
9. Napisz łańcuch pokarmowy. .............................................................................. .............................................................................. ......................................
10. Uzupełnij zdania: W skład ściółki wchodzą .............................................................................. ............ ............................................................................. ................................................
Próchnica jest potrzebna, ponieważ ........................................................................... .............................................................................. ...............................................
11. Napisz 3 zdania rozwinięte o tym, jakie znaczenie ma las. .............................................................................. .............................................................................. .............................................................................. .............................................................................. ............................................................ |